Loading

Afspraak is afspraak

Dag 89

Nog geen anderhalf uur voordat ons restaurant open ging
belde mevrouw A. luchtigjes op met de mededeling dat ze haar
weken eerder gemaakte reservering voor vier personen annuleerde.
Ze had piepdienst. Doei.

Andere gasten hadden die gereserveerde tafel graag willen boeken, maar
helaas we hadden voor mevrouw A. gereserveerd. Afspraak is afspraak.

En zo’n piepdienst, komt die dan zomaar uit de lucht vallen?

Vier gasten is een vijfde deel van onze restaurant bezetting, is een vijfde deel van onze intensieve voorbereidingen, is een vijfde deel van onze omzet en is een vijfde deel van ons vertrouwen dat gasten ook komen.

De tafel staat, de op naam gestelde kaart ligt op tafel…..

Het niet nakomen van afspraken kan een echte crisis veroorzaken

Niet nagekomen afspraken leveren altijd schade op.  In ons geval is het jammer van het voorbereide werk, de lege plek in het restaurant, de teveel ingekochte ingrediënten.

Maar vooral het feit dat je niet blind kunt vertrouwen op een gemaakte afspraak veroorzaakt een deukje.  Heel veel niet nagekomen afspraken veroorzaken een crisis. Kijk naar de VS waar zoveel mensen het niet zo nauw namen met het aangaan van schulden (hypoteken, creditcard). Het leidde tot een wereldwijde crisis. Het totale vertrouwen was weg.

Je stelt doelen, maakt voornemens  en na een tijdje blijkt dat je de afspraken met je zelf niet zo nauw neemt. Doelen raken uitzicht en dan hoor je van die nare stemmetjes in je hoofd zeggen: “kun je je zelf nog wel vertrouwen?”.

Wil je werkelijk bereiken wat je je voorneemt, dan kun je dat niet zonder waarden te leven als: ik kom iedere afspraak na, ik doe wat ik zeg, ik maak waar wat ik me voorneem.